TURKKILAISIA YSTÄVIÄ

Euroopan turkkilaiset ovat äänestäneet Erdoganin itsevaltaista politiikkaa mykistävän paljon. Tämä hämmästyttää ja ihmetyttää myös suomalaisia. Niinpä muistuikin mieleeni turkkilaisia tuttavuuksia niiltä vuosilta eli 90-luvulta, kun asuin maassa, siis kauan ennen nykyistä pakolaisaaltoa ja sotia.

Minulla oli kollegana eräs Safyi- niminen turkkilainen nainen, johon ystävystyin. Oltiin samoissa hommissa. Hän oli koulutukseltaan ekonomi, kuten minä. Ei huntua eikä huivia, vaan tyylikkäät vaatteet. Safyin isä ja setä olivat tulleet Saksaan 70-luvulla nuorina miehinä vaimot mukanaan. Heillä ei ollut koulutusta juuri lainkaan. Saksassa miehet tekivät työtä viemärisukeltajina, jota työtä saksalaiset eivät mielellään tehneet. Likaisuuden takia siitä kuitenkin maksettiin hyvin. Vaimot kävivät työssä siivoojina. Mummi tuli Turkista mukana ja pyöritti kahden poikansa perheiden huushollia, kävi kaupassa ja teki ruuat, vei ja toi lapsia tarhaan ja kouluun. Lapset koulutettiin. Safyilla oli viisi sisarusta ja kaikilla heillä yliopistotutkinto. Veli opiskeli lääketieteen tekniikkaa, sisko oli juristi – haaveena oma toimisto, muiden aloja en muista. Meillä Safyin kanssa oli sama maailmankatsomus, samat toiveet ja tarmo.

Samaan aikaan poikani ystäväpiiriin kotikylässämme kuului eräs turkkilainen poika Byni. Pojalla oli pikkusisko, joka oli samanikäinen kuin tyttäreni. Kun poika kävi meillä silloin tällöin, päätin kutsua äidin ja tyttären meille kylään, jotta lapset tutustuvat ja saavat seuraa. Lähetin kutsun Bynin mukana äidille. En saanut mitään vastausta, joten kirjoitin tällä kertaa ystävällisen kutsun ja lähetin lapun heille kotiin pojan mukana. Kun mitään ei alkanut kuulua, kysyin erään kerran Byniltä, ovatko he tulossa meille. Hän vastasi, että he eivät tule meille koskaan. Kysyin syytä.  – Weil ihr dreckig seid, kuului vastaus. – Koska te olette likaisia. Olin äimistynyt ja mietin meidän peseytymistapojamme kunnes naapurin saksalainen rouva valisti minua. Olen kristitty ja siksi likainen. Saksalaiset olivat jo tottuneet tähän sanontaan. Heitä se ei enää yllättänyt, minua kylläkin järkytti ja loukkasi perin juurin. Eletään kuitenkin modernissa Euroopassa.

Koko sinä aikana, kun asuimme tuossa kylässä, en nähnyt Bynin äitiä enkä siskoa kertaakaan, vaikka asuimme samoilla kulmilla. He eivät liikkuneet ulkona pihalla, kaupassa, tarhassa, koululla tai yhtään missään. Verhot olivat aina kiinni ja talo kuin asumaton, piha ruohottunut.

Bynin saksan kielen taito ei ollut kovin hyvä, vaikka hän oli syntynyt ja asunut koko ikänsä maassa. Miten lienee pikkusiskon kielitaito, kun koko perhe elää eristyksissä. Entäpä äidin integraatio? Voin vain kuvitella.

Jokainen voi nyt hiljaa itseksensä miettiä, että mikä se onkaan se integraation avain. Kun nyt on niin muotiin tullut syyttää yhteiskuntaa ja kantaväestön rasismia siitä, että maahanmuuttajat eivät integroidu niin mitenhän on? Vanha sanalasku sanoo, että hevosen voi viedä veden ääreen, mutta sen on juotava itse. Asioiden eteen on jokaisen kohdallaan tehtävä työtä saavuttaakseen ne päämäärät, jotka on itselleen asettanut tai jotka ovat edes arkisen elämisen kannalta välttämättömiä kuten esimerkiksi kielitaito.

70-luvulla Eurooppaan tultiin nimenomaan työn perässä ja tulijoilla oli valmius ja halu sopeutua. Nykyisillä tulijoilla on muita syitä. Osa toki edelleen tulee töihin, mutta osa tulee valmiille eikä heillä ole tältä pohjalta tarvetta sopeutua lainkaan. Ihmetteleekö siis joku, miksi Turkin vaaleissa äänestettiin noin. En minä ainakaan.

7 vastausta artikkeliin ”TURKKILAISIA YSTÄVIÄ

  1. Tutustuin 1980-luvulla sittemmin Yhdysvaltoihin emigroituneeseen turkkilaiseen pariskuntaan. Toinen KTM ja toinen pianisti-arkkitehti. Molemmilla oli taustanaan ns. stipendiaattivuosi USA:ssa ja se johti myöhemmin muuttoon sinne.
    Molemmat ovat nyt jo eläkkeellä itärannikolla ja heillä on takanaan ura korkeakoulun pelveluksessa.
    Toki heillä on taustansa mutta molemmat ovat sopeutuneet elämään Bostonin lähellä ja suomalaisena en koskaan kokenut eristäytymismentaliteettia, vaan luonnollista arkeen sukeltamista. – Ehkä he ovat poikkeus?

  2. Muslimien mielestä kaikki ei-muslimit ovat likaisia ja alempiarvoisia. Niin koomista kuin se onkin näin kehitysmaiden vuohipaimenet meistä ajattelevat. Vain muslimi voi olla puhdas ja arvokas. Sen takia he viihtyvätkin yleensä vain omissa porukoissaan ja eristäytyvät länsimaissa. Usein myös suhtautuvat vääräuskoisiin vihamielisesti tai ylimielisesti. Islam ei ole yhteensopiva länsimaisen kulttuurin ja demokratian kanssa.

  3. Taas niin naulankantaan kirjoitettu!!! Mikä pahinta Euroopassa ei saa enää arvostaa omaa kulttuuria. Surullista.

  4. Aika monelle on epäselvää mitä islamin kulttuuri ja uskonto pitää sisällään, mitä opetetaan esim. Kairon yliopistosssa Islamista. mitä tarkoittaa kitman ja taqiyya islamin yhteydessä jne

    Kannattaa uhrata muutama hetki ja katsoa oheinen juutuubi video
    Islam: Mitä lännen tulee tietää

Vastaa käyttäjälle Samuli Peruuta vastaus